Verslag van de regiobijeenkomst op 17 januari

bij Flash Aviation in Eindhoven.

Op 17 januari was de winkel van Coen stampvol. Ruim 50 modelbouwers en familieleden waren naar Eindhoven gekomen om elkaar gelukkig nieuwjaar te wensen en te praten over de hobby.

Aan de nieuwjaarsbijeenkomst is ook een wedstrijd verbonden. Dit jaar was het thema bouw een Fokker. Dat is beslist aangeslagen. Nooit eerder stond de wedstrijdtafel zo vol.

Ik begon met het verzamelen van namen van bouwers bij de verschillende typen, maar het waren er teveel om iedereen te benoemen. Ik geef daarom een overzicht van de Fokkers zelf.

Uit de eerste wereldoorlog waren natuurlijk diverse Dr 1’s, maar ook de E-1 eendekker, een Nederlandse D-III, veel D-VII’s, waaronder de zuurstokbeschildering van Bruno Loerzer, een D-VIII en zelfs een What if US Navy compleet met startraketten.

De civiele luchtvaart was vanaf het vroege begin vertegenwoordigd met een F-II, een voor dierenvervoer ingerichte F-III (compleet met Fokstier en Fokkers), een Universal van de Amerikaanse Fokkerfabrieken, een uit metaal geklopte F-18, de F VIIb/3m Southern Cross, en een tweetal F-27, waarvan één in het relatief onbekende bare-metal schema dat Air Lingus korte tijd voerde.

Van de LVA waren een C-1, verschillende C-V en C-10’s aanwezig en natuurlijk ook de D-VII met diverse motoren, een door de duitsers ingepikte T/VIII/w, enkele T-4’s en de nodige D-21’s. Daarbij bevonden zich ook toestellen die aan Finland geleverd waren en door de Finnen zelf gebouwde machines. Er was een enorm palet te zien aan interpretaties van LVA kleuren, op een van de D-21 was de evolutie van de Nederlandse kentekens ook mooi uitgewerkt.

De na-oorlogse producten van Fokker waren zichtbaar met een S-11 Instructor en S-14 Machtrainer. Niet op de wedstrijdtafel, maar verspreid in de winkel hadden een D-23 in aanbouw, de glimmende Fokker Funfdekker van Mad Major Harold Harrald and his aardvark een plek gevonden.

Verder waren er een groot aantal door Fokker gebouwde F-16’s in diverse schalen en beschilderingen meegenomen.

Coen koos uit al dat moois twee prijswinnaars, de houten Fokker Universal uit de museumcollectie van Ton Meijer en de Fokker S-11 van Herman de Ruyter van vliegvereniging Seppe.

Zo enorm veel Fokkers betekent ook veel modelbouwers. De winkel was afgeladen. Gelukkig kon Coen aankondigen dat hij kan gaan uitbreiden omdat hij de hal achter de winkel heeft gekocht. Dit leidde meteen tot de meest wilde plannen over wat er daar allemaal mee zou kunnen gebeuren. Ik zag Coens thuisfront argwanend meeluisteren, hij deed er beslist verstandig aan niet te veel in te gaan op de ideeën die geopperd werden.

Op de tafel had eigenlijk ook een bouwpakket moeten staan: de 1/48 Fokker G-1. Die is echter door alle uitbreidingsperikelen wat vertraagd.

Naast alle Fokkers waren er nog veel meer gebouwde en in aanbouw zijnde modellen meegenomen. Een greep uit het aanbod: we konden een blik werpen op het IPMS-recensieexemplaar van de Airfix Canberra. Hiervan komt een bouwverslag in de MIP. Peter Ibes had natuurlijk weer veel gebouwd, waaronder een heel mooie Caudron Goeland in Spaanse Burgeroorlog kleuren, Maarten Huiskamp had een snelle auto mee, Arie Vos bracht weer een aantal Spits en een F-16 mee. Colin had naast de Fokker D-23 ook een Schelde S-21 mee. Er stond nog veel meer, waaronder een erg mooie Lynx en een grootschalige F-16, maar ik had het te druk met kijken en bijpraten om alle bouwers te achterhalen.

Een gemaskerde Bibi huppelde vrolijk door de menigte en had voor iedereen die even genoeg over modellen gepraat had een leuk verhaal over de dierentuin die ze aan het maken is.
Op de nieuwjaarsbijeenkomst verleden jaar bedachten Mario, Godfried en ik dat het wel een goed idee zou zijn om John van Dinter in het zonnetje te zetten. Hoewel hij door de problemen met zijn ogen zelf niet meer kan bouwen blijft hij als immer een bron van informatie, inspiratie en adviezen. Het leek ons goed onze waardering daarover uit te drukken in een diorama waarin John’s beide hobby’s samenkomen: Asterix en vliegtuigen.

We waren er al snel achter dat er geen geschikte toestellen met Asterix-art gevlogen hebben en konden dus onze fantasie de vrije loop laten. Coen verschafte ons een ideaal canvas voor dit project: een Bloch 200, een heerlijk lompe bommenwerper uit de dertiger jaren.

Na een aantal zeer laat eindigende bouwavonden kon nu, een jaar later, het resultaat aan John aangeboden worden. De bommenwerper is voorzien van Asterix en Obelix als crew, Tangy en Laverdure regelen de bewapening en Kostunrix heeft vis uit de beste adressen in Parijs gehaald voor de revitaillisering.
De display wordt afgerond met het omslag van het bijbehorende album: Asterix et les Chevaliers du Chiel.

Volgend jaar pakken we het stripthema groter op, De wedstrijdopdracht wordt dan: bouw een vliegtuig dat in een strip voorkomt. Neem liefst die strip of een kopie mee.

Het begrip vliegtuig wordt ruimhartig benaderd; raketten, geleide projectielen, ballonnen, zeppelins en vliegende motoragenten zijn ook toegestaan.
Coen bedankt voor de ontvangst!
De volgende regiobijeenkomst van zuid is op 28 maart bij Peter Everhard in Beek. Peter viert dan dat hij 25 jaar lid is van de IPMS. Ook heeft hij achterhaald dat het volgend jaar 30 jaar geleden is dat de regio zuid werd opgericht. We willen op de komende bijeenkomst in de geschiedenis duiken en bekijken wat we komend jaar met dat jubileum gaan doen.

verslag: Maarten van Ginkel

foto's: Maarten van Ginkel en Mario Wens.

klik hier om de sfeerfoto's te bekijken
klik hier om de Fokkers te bekijken
klik hier om de andere modellen te bekijken
klik hier om meer te lezen over de Fokker Funfdekker
klik hier voor meer Fokkers waaronder de Fokker Funfdekker en Snotgurgle the Aardvark

terug naar het begin van Polleke.
naar het archief 2010.
naar de AGENDA.
terug naar het begin van deze pagina.