Verslag van de regiobijeenkomst op 18-11-2010

bij Godfried Scheijvens


Zoals gebruikelijk levert de samenwerking met de SIG Spanje erg leuke regiodagen op. Ook deze keer een verfrissende afwisseling van vogels van divers pluimage, zowel op tafel als in de huiskamer. Godfried heeft een naam hoog te houden in Brabantse gastvrijheid, wat hij waar maakte met een stroom van versnaperingen, van de originele worstenbroodjes tot gifgroene Fernandes, een drankje dat het gemis aan Exota verzacht.

Er waren deze dag ruim twintig mensen naar Scheijndel gekomen. Op de showtafel stonden onder meer:

Een Polikarpov R-5, een Sopwith Cuckoo torpedobommenwerper, een Vultee V1 A, een Fokker F-VII van de Spaanse Republikeinse luchmacht en één van Donald Byrd, twee Nederlandsch-Indische Spitfires, een dito P-40, een nieuwe Airfix Hawk, een DH Dominie en een collega Britse turboprop van een fictieve Nederlandse luchtvaartmaatschappij, een Russische tank en vrachtwagen, een Belse Fiat Cr42 met een Republikeinse tweezits I-16, een Cant Gabbiano, een Heinkel 177 en een schitterende DH Dragon Rapide.

showtafel

Zo, dat is een opsomming waarvan ik buiten adem raak en dan heb ik er nog een paar over het hoofd gezien ook. De sterren van de dag waren voor mij: de BAC Strikemaster van Hans. Hij had er een in Nederlandse kleuren uitgevoerde driver-versie van gemaakt en had daarmee, wat mij betreft verdiend, een prijs op de Nationals gewonnen. De Bleriot van Melle viel buiten iedere categorie. Hij heeft een 1/72 replica van dit toestel gemaakt, waarbij het begrip replica letterlijk genomen moet worden. Houten sparren omvatten een koperen tank en lichtmetalen motor, het geheel overtrokken met echte zijde onder spanlak. De propeller is handgesneden uit een zelfvervaardigd blok hout van dunnen lagen fineer.

Natuurlijk was er ook het nodige in aanbouw, waaronder een authentiek prehistorische Airfix Gladiator en een Tamiya Fairey Swordfish. Arie Vos houdt zijn hobby overzichtelijk en is een andere Hercules uit de serie begonnen, dit keer één van de korte-romp versie. Peter Ibes had van de Heinkel 111-B van Roden (een draak van een kit) iets bouwbaars gemaakt en was ook begonnen aan de Fokker F-III vacform van Classic Planes.

Naast het plastic was er ook het nodige papierwerk. Naslagwerken over RAF trainers, foto's van Capra, tijdschriften in diverse talen en de geschiedenis van de eerste tien jaar van de Koninklijk Nederlandsch Indische Luchtvaartmaatschappij. Maar we gaan met onze tijd mee. Mario toverde Godfrieds TV om tot een huisbioscoop, waarop we op ons gemak een bezoek aan RAF Cosford en de Britse Nationals op Telford konden zien. Volgend jaar op 9 november 2013 is de 50e editie van dit festijn. De IPMS overweegt bij voldoende belangstelling een reis te organiseren. Heb je interesse, laat het mij weten dan geef ik het aan de organisatie door.

Coen, onze vast doosjesleverancier, kwam dit keer zonder handel langs, maar een aantal andere leden hadden wel een en ander te koop. Daarnaast werden er wat museumobjecten aangedragen, zoals een aantal zakjes van het volslagen obscure merk "Salador, collectionez les aviations heroiques!"

Met zo veel mensen kostte het me weinig moeite de regiodagenkalender voor 2013 te vullen. Naast de regiodagen zit er begin 2013 ook weer een dia-avond aan te komen. Helaas moeten we ook Paul Thompson uitzwaaien, die voorbij Hadrians Wall gaat wonen. Hij zal daar de SIG in het noorden vertegenwoordigen. We zullen hem en zijn Albatri node missen.

Godfried en Geertje, bedankt voor deze geslaagde dag,

Maarten van Ginkel, regiocoordinator


klik hier om de sfeerfoto's te bekijken
klik hier om de modellenfoto's te bekijken

terug naar het begin van Polleke.
naar het archief 2012.
naar de AGENDA.
terug naar het begin van deze pagina.