Verslag van de regiobijeenkomst op 16-11-2014

bij Rob van Riel


Dat Sinterklaas het druk had dit weekend was welhaast zeker. Praktisch overal in het land verscheen de heiligman op zaterdag. Edoch in Best op zondag. Vele ouders met kroost uit Best en waarschijnlijk directe omgeving lieten huis en haard even achter zich om deze bijzondere man te verwelkomen. In een poging hem te ontlopen op weg naar Rob kruisten we toch het pad der velen die hem in Best wilden verwelkomen. Wij togen dus naar Rob, ook een heel bijzondere man. Een hobbyist zoals ik hem graag zie. Vele dozen, Rob's meest voorkomende onderwerp de F4 Phantom in diverse uitvoeringen. Daarnaast houdt Rob ook van figuren. Op schaal wel te verstaan. Evenzo van allerlei pluimage.
showtafel Na Rob's inspanningen ten bate van het diorama '70 jaar Hell's Highway' kon hij zijn energie eindelijk weer eens kwijt aan vliegtuigen bouwen. Ook op schaal natuurlijk. Even spieken in zijn hobbykamer leverde een interessant kiekje op. Rob is druk doende een C-47 'Dakota' gestalte te geven waarbij de invasiestrepen van juni '44 alweer verleden tijd werden. En met een prima stukje spuitwerk! Maar omdat wij bij hem op visite kwamen en als zodanig zijn tijd volledig in beslag namen hebben we aan zijn overige projectjes niet veel aandacht kunnen besteden. Hij wel aan ons, mooi hé. Na het gebruikelijk welkom, Ton Meijer en ik waren wat later dan de hierna genoemden, bleek de plaktafel al snel bezet te zijn door de echte lijmsnuivers onder ons. Maurice Wagtendonck had met Mario Wens de beste plekken bij het raam geclaimd.
Maurice had de 'P' van plastic vervangen door de 'P' van papier en was met enkele leuke kits bezig. Kijk dan wordt het weer hetzelfde! Op die schaal, geen 1/35 maar eerder groter, werd de vorm van de Saab J35 'Draken' in rode jubileumkleuren van de Oostenrijkse Luchtmacht zichtbaar. Een Lkw G5 5tons Muldenkipper (dumptruck), stond ook te lonken op een stapeltje boekjes. Als beiden af zijn dan heeft hij er wel iets moois staan. Leuk om even bij stil te staan: de aanschaf van de papieren modellen kost hem bijna niets. Een kwestie van effe downloaden. Dat moet met plastic ook nog eens kunnen!
Mario daarin tegen was met een veel kleinere schaal 1/72 bezig aan een resin pantserwagen Hispano Suiza MC-36 bezig. Een leuke kit om te zien waarvan de platen tegen elkaar gebout of gelast waren. Het kitformat heeft echter zulke kieren dat in format 1/1 je je handen er tussen had kunnen doen. Niet goed! Je kunt raden waar Mario mee bezig was: PLAMUREN!
Gerard van de Steen had de 1/35 Academy Jagdpanzer 38t. onder constructie. Gerard bekend om zijn gedetailleerde kennis heeft er de Prager-motor in geplaatst. Ik vermoedt dat deze straks goed zichtbaar wordt.
Gelukkig dat niet iedereen gelijktijdig binnen strompelde met dozen vol mooi gebouwd spul. Zo was er tijd om eens lekker links en rechts te kijken, te lezen en op hoog niveau te converseren. Lekker dom kletsen dus. Nou ja, bijna. Hier en daar een paar steekwoorden opschrijvend wat het oog zag en wat je hoorde. Dan kun je daar later weer een mooi verslagje van maken. Jammer dat Rob van die mooie dozen te koop had. Het zet je toe om een zonde te begaan. Ik heb er één overgenomen. Een Academy 1/72 Grumman TomCat. Hééél mooi is tie. En nu nog een plausibel verhaal bedenken waarom ik toch wéér een doos gekocht heb. Het zal thuis wel uitdraaien op een avondje met rooie oren. Maar die doos heb ik nu toch! De rest van 't jaar moet ik me maar koest houden.
Hoe je van vervent vliegtuigbouwer toch ineens helemaal het andere pad kunt bewandelen liet Arie Vos zien. Als 'productielijnmedewerker' en 'eindredacteur' van pakweg 16 Shermans tanks voor het 1/76 diorama '70 jaar Hell's Highway' moest Arie nog even afkikken met een laatste (?) Sherman en een Cromwell-tank. Een dioramaatje met een uit 'scratch' zelfgebouwde Engels type aanhangwagen inclusief bagage (het karretje was vaak zichtbaar achter een Engelse halftrack) scoorde hij hiermee helaas niet op de ESM. Het was wel het kleinst aanwezige diorama volgens Arie!
showtafel Terug van weggeweest uit het bestand van de IPMS was Paul Janssen! Ooit woonachtig in regio Midden nu weer thuis in regio Zuid. Aan hobbyplezier niet ingeboet en aldus opmerkelijk aanwezig met een 1/32 Airacobra P-400 en een Jeep 1/35. Beiden gaan onderdeel uitmaken van één diorama 'Nieuw-Guinea'. Op deze schaal heeft Paul al flink wat etswerk en resin toegevoegd. De bouw is nog niet af maar dit gaat zeker heel mooi worden!
Ton Meijer had niet stilgezeten en presenteerde op 1/72 een bijzonder mooie rode Lockheed Vega V, ooit bestuurd door Amelia Eckhart. Nog niet helemaal af is zijn Beechcraft T34 'Mentor'. Ga is wat vaker naar de opticiën, zal Ton gedacht hebben. Een vriendschappelijk bezoekje leverde Ton de volgende raamdecoratie op: een AvCar AV-7055. Schaal 1/200?. In zijn museum staat dit modelletje in een aparte vitrine en zweeft letterlijk boven de bodemplaat! Het toestelletje heeft veel weg van een vliegende schotel.
Heimen Brons legde voor zich zelf de model-lat wat hoger. Een 1/72 Focke Wulf Fw-190 A-8, Oostfront in wintercamouflage. Een mooie prestatie al was Heimen zelf daar heel bescheiden mee.
Mijn eigen bijdrage: een Revell 1/48 Ju-87B-2. Afgebouwd maar nog niet bespoten in het lastige 4-kleuren desert-camouflage. Vele Stuka's hebben in Libye rondgevlogen met een roodwitte slang op één of beide zijden. Met een beetje mazzel deze straks ook.
Maarten van Ginkel had bij een uitverkoopje een 1/72 ExtraTech Fulmar op de kop getikt en deze fraai afgewerkt. Zijn huiswerk bestond uit een onderwerp hoe de Britten de Italianen weer op het verkeerde been wilden zetten. De Fulmar was aan de voorzijde voorzien van Italiaans aandoende desert-camouflage. Bijvoeglijk kwam het Britse geweld daarna, de Italianen 'even' verbouwereerd achterlatend. Hoe lang deze tactiek gewerkt heeft? Geen idee, maar de Britten wonnen uiteindelijk!
Tussen al deze fraaie inspanningen door werd er driftig broodjes, koffie en soep aan de man gebracht. Niet persé in deze volgorde. Lekker wèl, als men een tweede kom er achteraan neemt en doet of je niet meer verder kunt. Overdrijven is ook een van mijn kunstjes! Neem dus niet alles letterlijk van mij over.

Rob en Marja weer geweldig bedankt voor die fijne gastvrijheid. (Dit is wel serieus!)

Hans Oostendorp

PS: Volgende keer: Nieuwjaarsbijeenkomst bij Flash Aviation. En we hebben nog een paar regiodagen vrij in 2015. Wie heeft zin om gastheer/gastvrouw te zijn? Kijk even op de IPMS-site of in de agenda van Polleke.

showtafel showtafel showtafel showtafel showtafel
showtafel showtafel showtafel showtafel showtafel
showtafel showtafel showtafel showtafel showtafel
showtafel showtafel showtafel
showtafel showtafel showtafel showtafel showtafel
showtafel showtafel showtafel showtafel

terug naar het begin van Polleke.
naar de AGENDA.
terug naar het begin van deze pagina.