bij Rob van Riel
				Ietwat later dan gewend kwam ik aan in Best. Door de deuropening
				zag ik dat de beste plakplaatsen reeds waren bezet. Op zich geen
				geweldig nadeel want het was een mooie heldere dag in dit gedeelte
				van Brabant. Na de hartelijke hernieuwde kennismaking met iedereen,
				op dat moment met z’n vieren heb ik mijn meegebrachte prut uitgestald
				voor het raam. Hier stonden al wat leuke bouwresultaten. Zie verder
				op in dit relaas. Met enige tussentijd liep de kamer vol, werd de leut
				nog groter, kwamen de bouwideeën los, werd de deelname aan de ESM-wedstrijd
				geventileerd en kwam de wissel van het regiocoördinatorschap op tafel.
				Om met het laatste te beginnen, gelukkig voor mij wil Rob het coördinatorschap
				van mij overnemen. Rob doet al het nodige aan CyberPolleke, onze regiosite op
				internet, en heeft deze helemaal onder controle. Dan is het regiocoördinatorschap,
				naar Rob z’n mening, bijna vanzelfsprekend. En zoals wij in Zuid inmiddels gewend
				zijn gaat tijdens de overdracht ook de IPMS-vlag naar Rob, op 22 november op de
				regiodag van Godfried Scheijvens in Scheijndel. Klopt de datum? FF checken! Met
				een onderbreking van 3 jaar, waarin Maarten van Ginkel regiocoördinator was, is
				het in totaal pakweg 9 jaar geweest en was het ook echt leuk om te doen. Nu het
				met mij wat minder gaat ben ik blij dat Rob het overneemt. Rob: alle succes en
				plezier in deze creatieve rol. 
				De ESM komt er aan. Als mede-eigenaar en eigenaar, dat wil zeggen Godfried, met
				een mooi diorama aan de wedstrijd meedoen. Het gaat ons niet om het winnen maar
				wel willen kijken of ‘we’ een beetje erkenning kunnen scoren. En dat is veel
				leuker. De lat wordt dus niet zo hoog gelegd dat andere deelnemers geen kans maken!
				Zoals gezegd langzaam stroomde de kamer langzaam vol. De modellen werden besproken
				en de details, decals en tips vlogen over en weer. De modellen maar vooral de
				bouwsels in wording kregen alle aandacht. De rechte Russische Mig 31 stak prominent
				af bij de weelderige vormen van de Franse Dassault Rafale  waarbij de evenzo exotische
				Chinese Douglas DC3 (beetje 2,5) even apart oogde. In werkelijkheid was deze
				DC3 een samengestelde kist voor het overgrote deel gevormd door de DC3 waarbij één
				vleugel was vervangen door een DC2 vleugel. Het toestel heeft zo ook gevlogen, heel
				dapper van de piloot toentertijd. Dit zijn de dingen die Rob leuk vindt. Bij de
				meeste modellen zit er wel een verhaal aan vast. Om zijn diversiteit nog even te
				benadrukken had Rob twee figuren uit de 19de eeuw erbij geplaatst. Dit zijn figuren
				uit Airfix Collectors series, resp. een Franse linie infanterist (1812-1815) en een
				van het 42ste Highland ‘The Black Watch’-regiment. Dit regiment, opgericht in  1739
				is pas in 2006 opgeheven! De kilt van de Schot gaf wat complicaties en is scratch
				built geworden. Zo zie je maar, niet alleen de kleur- maar ook de bouw is contrastvol.
				Een ander contrast in bouwgrootte was van mijn hand. Drie Focke Wulf’s, twee op normale
				schaal (1/72) type A-8 en F-8, oudjes van Airfix maar nog steeds erg mooi om te bouwen,
				en een Revell-lummel van een F-8 op schaal 1/32. De laatste is een recensiemodel dat ik
				via de IPMS heb gekregen. Een verslag komt op een ander moment en medium. 
				Heimen Brons op zijn steeds respectabeler wordende leeftijd weet de weg in de plastic
				wereld. Zijn bijdrage bestond deze keer uit een Finse Brewster Buffalo en de Duitse
				Heinkel He-177 met een voor een penseel of kwast lastig camouflagepatroon. Een gedurfde
				uitdaging die Heimen nog steeds met plezier aangaat.
				Arie Vos, volgens mij nu echt verslingerd geraakt aan militaire voertuigen schaal 1/72
				mits er iets bijzonders mee is. De Panther was een zogenaamde ‘Ersatz’ M10. Dit waren
				omgebouwde Panthers om door te gaan voor een M10 tankdestroyer. In totaal zijn er 5
				Panthers omgebouwd met het doel om verwarring te zaaien. Het model ernaast is een
				(Franse) AMX-PRA van de Koninklijke Landmacht dat als Duitse Wespe/Hummel was beschilderd.
				Deze AMX-PRA is gebruikt in de film ‘A Bridge Too Far’. Het model in aanbouw is een AMX-PRI.
				Speciaal voor de infanterie. Beiden dus ook in dienst van onze landmacht. Op internet
				kun je veel hier over terug vinden.  
				Leon Vercruyse bouwde een 1/72 (Academy?) Grumman F4U-1 Wildcat. Een leuk modelletje
				waarbij de in aanbouw zijnde F-18 Hornett een modernere versie van het ‘te land, ter
				zee en in de lucht’ weergeeft. Als deze afgebouwd is zal het zeker een indrukwekkend
				resultaat opleveren.
				Aad Wilkes, is met het bouwen in plastic gestaag aan het groeien naar ‘gevorderden’.
				Zijn 1/72 Heller Republic F-84 en Airfix Tiger Moth (nieuw) zien in aanbouw er goed
				uit. Aad wil ook de bedrading bij de Moth doen en heeft ideeën bij. De kleurstelling
				van de Moth wordt zeer waarschijnlijk geel en in de uitvoering van de RLS. Een gekregen
				recensiesetje van Flevodecals zal zeker helpen.
				Het plakken aan tafel bestond uit veel bouwdozen. Godfried had even genoeg van zijn
				Marylands en zat aan tafel met een nieuwe Airfix Heinkel He 111 P-2 en een oud
				vliegtuigje. De Cessna O-2 FAC (Forward Air Control) van de US Air Force in Vietnam,
				een model van Airfix uit ongeveer 1970. Dit model is de helft van een oude ‘Dogfight
				Double’ (samen met de MiG-21F-13). Aan de Mig-21 was al gewerkt en die is op
				schilderwerk na nu bijna af. Van de Cessna moet het interieur nog geschilderd
				worden. Of dit nu lichtgrijs of interior green moet zijn is de vraag. Het komt
				bij de O-2 allebei voor. Het  leek er op dat Rob een Heller Lockheed Constellation
				L749 onder handen had en even later trots een vacuvorm-model SuperConstellation
				L-1049 van RarePlane toonde. Gerard was nu ‘navy-ale’ bezig met een 1/72 Hasegawa
				Grumman S-2 Tracker. Zelf had ik een Revell 1/72 Albatros D.III (piloot Werner Voss)
				onlangs gekocht, een oude mal omdat ik een setje eveneens oude decals met hakenkruis
				als geluksteken op de kop had getikt. Op de nieuwe Revell-kitjes is dit vervangen
				door een smal Duits kruis. Historisch volledig onjuist! Een Fokker C.I lag ook nog
				in de maak-fase. Alleen van wie?
				Natuurlijk waren er ook nog dozen ter overname.
				Ook dat is een reden om een regiodag te bezoeken. De prijzen zijn vaak billijker
				dan op een beurs en je hebt een beetje mazzel nodig. Het lijkt me leuk om met de
				plaktafelactiviteiten het verslag te beëindigen. Mee genieten aan een gezamenlijke
				plaktafel. Geef je op of kom gewoon! Zie meer info op de IPMS-site of Polleke.
				Namens allen een hartelijke dank aan Marja en Rob voor de joviale gastvrijheid deze dag!
				Tot ziens bij de ESM en anders bij Godfried, groetjes van Hans.
			
![]()  | 
					![]()  | 
					![]()  | 
					![]()  | 
					![]()  | 
				
![]()  | 
					![]()  | 
					![]()  | 
					![]()  | 
				|
![]()  | 
					![]()  | 
					![]()  | 
					![]()  | 
					![]()  | 
				
![]()  | 
					![]()  | 
					![]()  | 
					![]()  | 
					![]()  | 
				
![]()  | 
					![]()  | 
					![]()  | 
					![]()  | 
					![]()  | 
				
![]()  | 
					![]()  | 
					![]()  | 
				
				
terug naar het begin van Polleke.
				
naar de AGENDA.
				
terug naar het begin van deze pagina.