Fotopagina Godfried: opa in Indie en de MLD op de Kooy.

Godfried Scheijvens heeft interessante voorouders. Eén daarvan, zijn opa, was voor de oorlog vlieger/waarnemer met de rang van sergeant-majoor in de LVA-KNIL, de Luchtvaart afdeling van het Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger. Hij werkte onder andere bij de foto-afdeling.
De KNIL had vanaf 1924 een fotoafdeling, onder andere met een speciaal daarvoor uitgeruste DH-9 als fotoverkenner. Het toestel vloog met de registratie HF.
Godfrieds opa kwam al voor het begin van de tweede wereldoorlog terug naar Nederland. Hij nam toen wel een aantal luchtfoto's mee.
Hiervan kan je op deze pagina een selectie vinden. Op de foto hieronder zit Godfrieds opa in de cockpit van zijn Fokker C-IV, terwijl zijn personeel het toestel omringt.


De serie begint met een inspectie van het vliegend materieel op de basis Kalidjati.
van Kalidjati naar Merapi, luchtfotos van de Militaire Luchtvaart van de KNIL

440_Kalidjati
440_Kalidjati_close-up
440_Kalidjati_verder ingezoomd
fotoverkenner FC412
473_Irrigatiewerken te Krawang
foto 577_Gebergte Patoeka met de Kawah Poetin
foto 581 Gebergte Kloet
583_Lamongan
607 Gebergte Raoeng Oost Java
610 Merapi
foto 862 Gebergte Hamet
870 Spoorbrug in de Preangen
1434_Weltevreden
1566 Paleis Gouveneur-Generaal te Buitenzorg
1570 Technische Hogeschool Bandoeng
1752 Tandjong Priok_General Motors
foto Tjimati_copyright LA NedIndLeger Bandoeng
1780 Krachtwerken Lodoja
1817 Sterrenwacht Lembang
1830 Boroboedoer
7390 Tabaksonderneming Kloempang Dehli
Huis President te Bandoeng
Spoorbrug bij Ijisomang
Theeonderneming Tanara West Java
Tinmijn op Banka


Toen Godfried in Amsterdam studeerde kwam hij in een boekhandel een doos met foto's uit de beginjaren van de MLD tegen. Deze zijn nu hieronder te vinden.

Op de foto's zijn te zien (met dank aan Coen en Hugo Hooftman):
- Spijker V-2, registratienr. C14, C2?, C15 en C27
- een geinterneerde White and Thompson no.3,
- een Macchi M7, waarschijnlijk een Italiaanse bezoeker op de Mok in 1919. De vliegboot was (mogelijk tijdens de ELTA in Amsterdam in 1919) aan de MLD geschonken door Italië met het oog op eventuele vervolg-orders. Die kwamen er niet (want de MLD maakte de keuze om Friedrichshafens door Van Berkel in licentie te laten bouwen als de Van Berkel WA en WB), zodoende bleef de Macchi vliegboot een vreemde vogel binnen de MLD. Hij zal vanwege gebrek aan reserve-onderdelen al vrij snel van de sterkte zijn afgevoerd.
- een Rumpler C-V, registratie R-483 (in de oorlog met paarden van de Duitsers gekocht)
- een Friedrichshafen FF 49c, registratie V-4
- een Friedrichshafen FF 29, regristratie R-1, een geinterneerd toestel
- Twee Friederichshafens, waaronder de V-4 en een Felixstowe vliegboot?
- de V15, een Friederichshafen FF-33
- een formatie van Berkel WA's, met vooraan de W-57. De van Berkel was een in licentie gebouwde Hansa Brandenburg W-12

Rumplers en Friedrichhafens, de eerste vlietuigen van de Marine Luchtvaartdienst

C-14 Spijker V2
G-1 White_and_Thompson
Macchi M7 ?
R455 Rumpler op de Kooy
V-4 FF49_2
R-1_FF19
V-4 FF49
V-15 FF33
W-17 WA Escadrillevliegen

terug naar het begin van Polleke.
naar het verslag van de regiodag bij Ron Brown
naar het archief 2009.
naar de AGENDA.
terug naar het begin van deze pagina.